ada gales portret cronica rolului ion parhon

cronica rolului de ion parhon rubrica revista teatrala radioSubțire la trup, cu mlădieri ale mișcării, ca o trestie mângâiată de vânt, sau cu acea cătare fragedă și ușor mirată a privirilor, aidoma puiului de căprioară, actrița găzduită acum la rubrica noastră și-a marcat debutul profesional chiar anul trecut pe scena Teatrului „Sică Alexandrescu” din Brașov. Înainte de a da viață aici rolurilor de prim-plan din Privește înapoi cu mânie de John Osborne și Copilul problemă de George F. Walker sau din Jocul dragostei și al întâmplării de Marivaux, ea s-a făcut remarcată în studenție, la UNATC, prin interpretarea unor partituri emblematice din Un tramvai numit dorință, Hedda Gabler, Unchiul Vanea, Lut, Trei surori ș.a.

ada gales tineri actori

Ada Galeș

A pășit și în studiourile de televiziune la câteva emisiuni și seriale cu raiting semnificativ, experiență îmbogățită, însă, pe marele ecran, în lung-metraje realizate de Roxana Matei, Ștefana Matei și Roxana Gavriliu.

Ada Gales cronica rolului de ion parhon revista teatrala radio

În ciuda aparentei fragilități, Ada Galeș a împlinit toate aceste solicitări cu o dezinvoltură ivită poate și datorită firii sale sportive (iubitoare de înot, scrimă, ciclism și dans), care a ajutat-o probabil din punct de vedere psihologic și în condițiile competitivității, când a cucerit Premiul pentru cea mai bună actriță în cadrul Festivalului de Dramaturgie Contemporană de la Brașov, din noiembrie 2015, cu rolurile Denise din Copilul problemă, în regia lui Adrian Iclenzan, și Alison din Privește înapoi cu mânie, în regia lui Vladimir Anton.

copilul problema ada gales

Denise este o tânără care a cunoscut foarte de timpuriu efectele marginalizării și ale crizei de comunicare, de solidaritate socială și de toleranță din partea celor din jur, cochetăria cu îndeletniciri dintre cele mai puțin ortodoxe, în frunte cu drogurile, conducând-o repede pe marginea prăpastiei. Nici viața din cuplu nu-i oferă mari satisfacții alături de R. J. (Claudiu Mihail), ins al cărui limitat potențial intelectual și emoțional era în totalitate subordonat „trăirii” meciurilor urmărite la televizor. Această existență în derivă a făcut ca și copila ei să fie luată părinților și încredințată unei alte familii spre îngrijirea pregătitoare adopţiei. Faptul este cel care a declanșat o neașteptată și incandescentă mobilizare a tuturor energiilor, a voinței și a puterii de sacrificiu, din partea tinerei și nefericitei mame, pentru redobândirea acestei singure și ultime calități menită să ofere orizont existenței sale și să aducă geana de lumină din căminul acum aproape golit de orice bucurie. Confruntarea dintre Denise și Hellen (Gabriela Butuc), repezentanta forurilor investite cu dreptul de a lua o decizie în cazul micuței temporar aflată la părinții adoptivi, este încărcată de un rar dramatism și de sfâșietoarea neputință a mamei de a-și dovedi nu numai buna-credință, dar și putința de a deveni o mamă eliberată de toate păcatele și rătăcirile trecutului. Tensiunea dramatică sporește când de partea mamei se implică și Phillis (Marius Cordoş), cel răspunzător de curățenia imobilului, om cam sucit la minte, dar bun la suflet și grăbit, dacă e nevoie, chiar să o fure pe fetiță, spre a o reda mamei naturale. La toate acestea se adaugă și moartea aparentă a Hellenei, în urma unei alunecări în baie, care este la un pas de a fi îngropată de vie de către cei în realitate nevinovaţi de acest accident. Totul se petrece pe genericul hotărârii cumplite și al eforturilor supraomenești manifestate de către tânăra Denise, la capătul frustrărilor și al disperării, spre a-și atinge scopul și a se afla lângă fetița ei.

Ada Galeș în Copilul problemă

Ada Galeș (Denise) în Copilul problemă de George F. Walker, regia: Adrian Iclenzan, Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov

Firava interpretă a rolului Denisei capătă ardoarea și violența unei leoaice rănite amenințată cu pierderea puiului, întreg mariajul dintre spaimă și neputință, pe de-o parte, și o asprime a exprimării greu de controlat, pe de altă parte, conferind personajului dimensiuni aproape mitice. Când și când, în relația cu primitivul ei soț, cu binevoitorul dar și zănaticul Phillis ori cu neînduplecata Hellen, nefericita Denise lasă să se întrevadă cu pilduitoare discreție câte un dram de feminitate caldă, de tandrețe, opuse războiului ei pentru redobândirea dreptului de mamă, opuse unui trecut din care au lipsit tocmai demnitatea, respectul de sine și bucuria. Toată bogăția și profunzimea rolului, împlinindu-l convingător și în bună parte supraviețuind unor situații mai puțin verosimile concepute de autor, își află cheia în instinctul actoricesc și în desfășurarea riguros graduală a datelor personajului. Bine racordate la trăirile de o rară sangvinitate ale acesteia, prin gestul nervos, tăcerile populate de îndârjire, strigătele amenințătoare sau deznădăjduite și mimica de o impresionantă mobilitate, actrița dă măsura forței unui crez și a invulnerabilității sentimentului menit să-i motiveze trecerea prin viață. De unde atâta forță în firea și în gingașa alcătuire a tinerei actrițe?

Ada Galeș în Privește înapoi cu mânie

Ada Galeș (Alison) în Privește înapoi cu mânie de John Osborne, regia: Vladimir Anton, Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov

Alison, soția celebrului Jimmy, exponentul „tinerilor furioși” din dramaturgia lui Osborne, interpretat memorabil pe ecran de Richard Burton, este o femeie pe care frământările, nemulțumirea, infidelitatea și chiar brutalitățile partenerului ei de viață nu vor reuși să o învingă și să-i distrugă sensibilitatea, disponibilitățile ei de a răbda, de a se întări prin suferință și a recâștiga bătălia pentru salvarea căsniciei de la naufragiu. Am reîntâlnit-o în acest rol pe Ada Galeș, la interval de patruzeci și opt de ore, după evoluția din Copilul problemă, fapt bine venit spre a ne convinge de marile sale disponibilități interpretative. Alături de remarcabilul ei partener de scenă Bogdan Nechifor (Jimmy), onorat și el cu Premiul pentru cel mai bun actor la același festival brașovean, actrița surprinde prin maturitatea înțelegerii și a restituirii motivației lăuntrice a gesturilor și replicilor personajului. Atât în rostirea bine nuanțată, în calmul nedisimulat însă plin de adevăr afectiv sau prevestind furtuna, în bogăția expresiilor mimice și corporale ce definesc starea personajului, subtil dezvăluite în momentele reactive, când replica interlocutorilor își află un pătrunzător ecou în atitudinea şi în privirile sale, actrița realizează o autentică performanță, ferită de ostentații sau de spectaculosul ieftin, într-o fericită contrarietate temperamentală cu furtunosul Jimmy sau într-o inspirată orchestrație a „duelului” lor și a relațiilor sale empatice cu Cliff (Vlad Pavel), cu prietena ei Helena (Maria Gârbovan) sau cu tatăl lui Jimmy (Mihai Bica).

premiu ada gales brasov

Cele două creații ale Adei Galeș mi se par nu numai edificatoare pentru virtuțile ei interpretative, dar și pentru aportul semnificativ de tinerețe la performanțele teatrului brașovean. Sperăm să confirme!

Vezi: Arhiva rubricii Cronica rolului

costintuchilaCRONICA ROLULUIada galeș,Adrian Iclenzan,alison,copilul problema,cronica rolului rubrica ion parhon,hedda gabler,ion parhon,Jocul dragostei și al întâmplării de Marivaux,john osborne,Priveşte înapoi cu mânie,Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov,unchiul vanea,vladimir anton
Cronica rolului, rubrică de ION PARHON Subțire la trup, cu mlădieri ale mișcării, ca o trestie mângâiată de vânt, sau cu acea cătare fragedă și ușor mirată a privirilor, aidoma puiului de căprioară, actrița găzduită acum la rubrica noastră și-a marcat debutul profesional chiar anul trecut pe scena Teatrului „Sică...